آبکاری نقره چیست 

 

 

 کلیپ آبکاری نقره کلیک کنید

 

 

انواع مقاله ها در مورد آبکاری 

مقدمه

آبکاری نقره به دلایل مختلفی انجام می شود ولی بطور کلی به دو دسته آبکاری نقره تزئینی و صنعتی تقسیم می شود. موارد تزئینی برای زیبایی قطعه مثل انواع آینه و شمعدان و ... استفاده می شود.

از نقره در صنعت به منظور افزایش رسانایی قطعات مسی یا آلومینیم ی استفاده می شود. همچنین نقره بر روی انواع پیچ ها با هدف افزایش روانکاری استفاده می شود. 

آبکاری نقره

خواص نقره

نقره خالص فلزی براق و نسبتا نرم است که تا اندازه ای سخت تر از طلاست. زمانیکه این فلز پرداخت شود، دارای درخشندگی می‌شود و می‌تواند 95% از نور تابیده به خود را بازتاب نماید. این عنصر در میان کلیه فلزات ، مقام بهترین رسانا در زمینه گرما و الکتریسیته را دارا است و در زمینه قدرت چکش خواری و مفتول شوندگی دارای مرتبه دوم پس از طلا است.

چگالی نقره

چگالی نقره 10.5 برابر آب است، بصورتیکه یک متر مکعب از آن دارای وزن 10500 کیلوگرم می‌باشد. نقره در 961 درجه سانتیگراد ذوب شده و در حدود 2200 درجه سانتیگراد می‌جوشد. طلا و نقره مانند محلولهای واقعی می‌توانند در هر نسبتی با یکدیگر مخلوط شده و آلیاژ تشکیل دهند.

کیفیت نقره و یا بعبارت بهتر عیار آن بر حسب تعداد قسمت نقره خالص در 1000 قسمت مخلوط فلزات بیان می‌گردد و بطور معمول نقره تجاری دارای عیار 999 است. 

آبکاری نقره روی پیچ استیل

کاربردهای آبکاری نقره

آبکاری نقره کاربرد بسیار زیادی در صنایعی چون الکترونیک (مدارهای چاپ، هادی ها و نیمه هادی ها)، مخابرات، خودرو، جواهرات و ظروف نقره به کار می رود. امروزه نقره در موارد تزئینی مانند جواهرات و ظروف نقره بیشترین استفاده را دارد. 

روشهای آبکاری نقره ای

نقره را می توان با استفاده از روش های مختلف بر روی سطح آبکاری کرد. متداول ترین تکنیک ها شامل آبکاری بشکه و آبکاری رک می باشد:

آبکاری نقره به روش بشکه

در صورت داشتن قطعات کوچک زیاد، از این روش استفاده کنید. قطعات به داخل مخزن بشکه ای شکل ریخته می شود که از یک ماده غیر رسانا تشکیل شده است. این بشکه در داخل محلول الکترولیتی یون های نقره ای غوطه ور می شود ، سپس هر قطعه ارتباط دو قطبی با یکدیگر برقرار می کند. این منجر به کارایی آبکاری بالاتر و یکنواخت تر می شود.

آبکاری نقره به روش رک

یک قطعه با استفاده از پیچ یا قلاب به قفسه وصل می شود. قفسه سپس قسمت فلزی را درون یک محلول یونی فرو می برد. پیچ ها جریان الکتریکی را هدایت می کنند که یون های نقره را بر روی محصول قرار می دهد. اگر با قطعات بزرگتر و ظریف تری کار می کنید با این استراتژی پیش بروید.

 کاربردهای صنعتی آبکاری نقره چیست؟

آبکاری نقره برای صنایع بی شماری از جمله بخش های خودرو ، پزشکی ، الکترونیک و ارتباطات متداول است. تطبیق پذیری این فلز آن را قادر می سازد تا در چندین مورد کاربردی ، از وسایل پخت و پز تا دستگاه های پزشکی پوشیدنی ، به طور مؤثر خدمت کند. بسیاری از دستگاههای پزشکی عناصر اندود نقره ای را در خود جای داده اند که به ماندگاری و هدایت الکتریکی آنها می افزاید. خصوصیات ضد باکتریایی نقره در اینجا می درخشد - در یک بیمارستان استریل ، جلوگیری از شیوع بیماری بسیار مهم است.

در بخش انرژی های تجدید پذیر نیز بسیاری از مواد آبکاری شده نقره ای پیدا خواهید شد که به دلیل مزایای پایدار آن ، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. بسیاری از شرکت ها پانل های خورشیدی ، باتری ها و سایر محصولات انرژی پاک با پوشش های نقره ای تولید می کنند. ترکیب انرژی خورشید با خاصیت رسانای نقره می تواند هزینه های برق کمتری را برای مشاغل و افراد ایجاد کند.

 

روند آبکاری نقره چیست؟

مراحل فرآیند نسبتاً ساده است ، اگرچه بسته به نوع قطعه متفاوت است. بشکه یا رک با این حال، روند کلی به شرح زیر است:

بررسی اولیه قطعه

قبل از آبکاری نقره، شما همیشه باید بخشی از عیوب را – مانند شافت های سرد یا لبه های تیز – بررسی کنید و قبل از شروع روند ، این موارد را اصلاح کنید.

در غیر این صورت ، کیفیت سطح کاهش می یابد و این ممکن است برای مشتری شما مشکل ایجاد کند.

آماده سازی قطعه

در ابتدا قطعه را باید شر آلودگی های سطح مثل چربی و اکسیده ها بزدایید. برای این منظور می توان از انواع چربی شویی های صنعتی یا خانگی استفاده کنید، برای از بین بردن اکسید ها می توان از عملیات های اسید کاری استفاده کرد.

در بعضی موارد نیاز است قبل از آبکاری یک زیر لایه نیکل یا مس یا هردو داده شود و سپس نقره بر روی آن اعمال شود.

پوشش دهی

در مرحله بعد باید قطعه وارد حمامی محتوی یون های نقره شود. و با استفاده از جریان الکتریسیته نقره بر روی کار رسوب می کند.

هزینه آبکاری با نقره چقدر است؟

فرآیند آبکاری نقره نسبت به روشهایی که از سایر فلزات به دلیل مشترک بودن مواد استفاده می کنند ، مقرون به صرفه تر است.

قیمتی که برای آبکاری نقره پرداخت خواهید کرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما باید در نظر بگیرید که ، ضخامت پوشش ، چقدر قطعات بزرگ و از چه روشی استفاده می کنید.

قیمت های نقره می تواند در نوسان باشد و این نیز نشان می دهد که هزینه آبکاری شما چقدر خواهد بود.

مقالات بیشتر کلید کنید

اشکالات احتمالی آبکاری با نقره چیست؟

این فلز می تواند لکه دار شود ، به همین دلیل ضروری است اگر می خواهید ظاهر محصول خود را حفظ کنید ، از روکش ضد لکه استفاده کنید.

از بین رفتن چسبندگی در طول فرآیند برای هیچ فلزی شایع نیست. این پدیده بیشتر مربوط به سطح قطعه است. ممکن است روغن ها ، ذرات یا آلیاژهای فلزی خاصی وجود داشته باشد که چسبندگی را کاهش می دهد.

انتخاب متخصصان مناسب بسیاری از این نگرانی ها را از بین می برد. نقره فلزی عالی برای کار با آن است ، اما اگر سازنده آن را به درستی مدیریت نکند ، از خطا معاف نیست.