پوشش يا آبكاري الکترولس نیکل فسفر يا نيكل سخت

" هم تراز کرم سخت،  ارزانتر از آن !!!

آبکاری الکترولس نیکل

تكنولوژي الكترولس در سال ۱۹۴۶ توسط برنر و ريدل ابداع شد. آبکاری الكترولس نيكل– فسفر يكي از راه هاي دستيابي به پوشش بر روي سطوح مختلف فلزي و غير فلزي مي باشد كه با توجه به سختي، مقاومت به سايش وخوردگي مناسب مي تواند جايگزين بسيار مناسبي براي پوشش هاي كرم سخت باشد.پوشش الکترولس نیکل به وسیله ی احیای شیمیایی یون های نیکل روس یک سطح فعال ایجاد می شود . از آنجا که این پوشش بدون اعمال جریان الکتریکی ایجاد می شود  ضخامتش یکسان و یکنواخت است . خواص پوشش الکترو لس نیکل با پوششی که از طریق جریان الکتریکی تولید شده بسیار متفاوت است که دلیل آن مکانیزم ایجاد پوشش و وجود فسفر و یا بور در پوشش می باشد .

 مقاومت به خوردگی خوب ، سختی زیاد ، ضریب اصطکاک کم ، مقاومت به سایش مناسب  ، غیر مغناطیس بودن ، قابلیت لحیم کاری و یکنواخت بودن پوشش های الکترولس نیکل باعث شده است که کاربرد وسیعی در رشته های مهندسی داشته باشد.

پوشش الکترولس نیکل پوشش محافظی است که با جدا کردن فلز پایه از محیط ، آن را محافظت می کند . بنابر این رسوب باید عاری از هر گونه تخلخل باشد . به دلیل ساختار بی شکل مقاومت به خوردگی بسیار عالی است و در بسیاری از محیط ها از نیکل خالص بهتر است. معمولا ساختار بی شکل ، نسبت به مواد پلی کریستال مقاومت بهتری دارند که دلیل آن وجود مرزدانه ها در مواد پلی کریستال است. مقاومت به خوردگی در محیط خنثی و اسیدی با افزایش مقدار فسفر پوشش افزایش می یابد و عکس این مطلب در محیط های قلیایی صادق است . مقاومت به خوردگی فلز پایه و پوشش تابع موارد زیر است :
_ نوع پوشش الکترو لس نیکل
_ نوع ساختار فلز پایه
_ ضخامت پوشش
_ شرایط پوشش
_ عملیات آماده سازی
_ روش انجام آزمایش

 شرکت ایده پویان پوشش تنها شرکتی است که در شهر اصفهان به شکل حرفی ای و تخصصی پوشش های الکترولس نیکل - فسفر را ارائه می کند. امروزه این شرکت با پشتوانه نیروهای متخصص و تجهیزات پیشرفته به یکی از برترین شرکت های ارئه کننده نیکل الکترولس در ایران تبدیل شده است.

از ویژگی های پوشش های ENP شرکت ایده پویان می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  •   ارائه پوشش الکترولس نیکل - فسفر طبق استاندار های    ISO 4527 ,ASTM B733  ،
  •   ارائه پوشش های ترکیبی الکترولس نیکل (Ni-P-SiC)  برای اولین بار (این پوشش ها مقاومت به سایش و خوردگی بالاتری نسبت به الکترولس نیکل دارا می باشند)،
  •   آبکاری الکترولس نیکل- فسفر بر روی زیر لایه های متفاوت از جمله آلومنیوم، برنج، فولاد زنگ نزن و ...،
  •   آبکاری قطعات با ابعداد و اندازه های متفاوت از قطعات ریز الکترونیکی گرفته تا قطعات با وزن بیش از 1 تن،
  •   شرکت ایده پویان دارای وان های آبکاری با ابعداد متفاوت از30  تا 700 لیتر می باشد و همین امر به شرکت توانایی آبکاری قطعات با هر ابعادی را  می دهد،
  •   خط کامل شستشو و فعال سازی قطعات قبل از آبکاری مطابق استاندار ASTM  (قبل آبکاری قطعه از شش مرحله عبور میکند)،
  •   ترکیب حمام آبکاری بطور پیوسته در آزمایشگاه شرکت به صورت دوره ای بررسی می شود و این امر یکی از عواملی است که کیفیت رسوب های ایجاد شده توسط این شرکت را تضمین می کند.
  • ایجاد پوشش کاملا یکنواخت بر روی کلیه سطوح قطعه حتی در داخل شیارها و حفرها.
  • امکان آبکاری انواع قالب های صنعتی به منظور افزایش طول عمر و روانکاری قالب تزریق.
  • توانایی آبکاری قطعات با انواع مختلف پوشش های الکترولس نیکل بسته به شرایط کاری قطعه ( الکترولس نیکل مناسب در محیط های خوردنده یا پوشش های مقاوم به سایش) 
  • آب برداری قطعات کارکرده و آبکاری مجدد آنها. 

الکترولس نیکل 1
الکترولس نیکل  1
الکترولس نیکل

 -------------