بازدید: 17324

آبکاری الکترولس نیکل فسفر کامپوزیتی 

پوشش‌هاي الكترولس كامپوزيتي نوعی از پوشش‌هاي كامپوزيتي هستند كه ذرات جامد توسط آبكاري الكترولس و غوطه وري در حمام الكترولس با زمينة پوشش بر روي سطح قطعه هم رسوب می‌شوند. پوشش‌هاي الكترولس نيكل-فسفر به علت دارا بودن خواصی نظیر هدایت الكتريكي و مغناطیسی مطلوب، خواص تريبولوژيكي، مكانيكي و فيزيكي مناسب، کاربرد فراوانی به عنوان زمينه پوشش‌هاي كامپوزيتي دارند. ايده هم رسوبی ذرات مختلف در پوشش الكترولس نيكل به منظور افزایش سختی، مقاومت سايشي و مقاومت خوردگي، منجر به توسعه پوشش‌هاي الكترولس كامپوزيتي نيكل شد. تلاشهای اوليه جهت ساخت پوشش الكترولس كامپوزيتي ناموفق و اغلب با تجزیه حمام‌ همراه بودند. ورود ذرات ريز به حمام الكترولس منجر به افزایش سطح بار تا 800 برابر و در نتیجه ناپايداري حمام می‌شد. ولی با كمك پايداركننده‌هاي مناسب بالاخره امکان تولید پوشش الكترولس كامپوزيتي فراهم آمد.

پوشش‌هاي الكترولس كامپوزيتي مقاوم به سايش عمدتاً شامل ذرات سخت اكسيدي و كاربيدي بوده كه از آن جمله می‌توان به ذرات WC, TiO2, ZrO2, Al2O3, Cr2O3, CeO2, SiO2, TiC, B4C, SiC و همچنين ذرات الماس اشاره كرد. اندازه ذرات مذكور در پوشش‌هاي الكترولس كامپوزيتي بين 01/0 تا 30 ميكرون است كه براي برخی از كاربردها، اندازه ذرات تا 60 ميكرون نيز می‌رسد. اين در حالی است كه درصد حجمی ذرات هم رسوب تا 40 درصد است. کاربرد اين ذرات بیشتر به منظور افزایش سختی و بهبود خواص سايشي پوشش‌هاي الكترولس است. در پوشش‌هاي كامپوزيتي با ذرات روانكار به دليل طبیعت ذرات نرم، سختی کاهش مي يابد ولی در پوشش‌هاي كامپوزيتي با ذرات سخت، با افزایش درصد ذرات هم رسوب، سختی افزایش خواهد يافت. همچنین پوشش‌هاي الكترولس حاوی ذرات سخت، مقاومت سايشي بسيار بهتری نسبت به پوشش‌هاي الكترولس دارند.

پوشش الكترولس كامپوزيتي در صنايع هوايي، خودرو، نفت و گاز، نساجي و برخي از ابزارهاي برش و ساينده‌ها کاربرد دارند كه از آن جمله مي‌توان به اتصال دهنده‌هاي الكتريكي، برخي چرخ دنده‌ها، شافت موتور، سيلندر، چرخ‌هاي ساينده و برخي ديسك‌هاي برش، قالب‌هاي تزريق پلاستيك، قالب‌هاي دايكست آلومينيوم، پمپ و والوهاي مورد استفاده در صنايع نفت و گاز، خطوط لوله حامل مواد ساينده، برخي غلتك‌هاي دماي بالا، مته‌هاي دندانپزشكي و غيره اشاره كرد.

 

 شرکت ایده پویان پوشش در حال حاضر در ارائه این خدمت از سایز نانو تا ماکرو مشغول به فعالیت می باشد و آمادگی خود را برای  عقد قرارداد برای بومی سازی بسیاری از قطعات وارداتی صنایع با پوشش های "های تک" اعلام می نماید.